Gjesteblogging; En god blogg.

Cathrine, så snill som hun er, ville skrive et gjesteinnlegg om hva hun synes er en god blogg.  Og jeg synes at etter dere har lest dette innlegget, så kan dere kommentere hva dere liker i en blogg. So here we go !

Det finnes hundrevis av meninger på hva som kvalifiserer til den perfekte bloggen. Noen sier godt design, andre godt innhold - mens en tredjepart igjen mener at det eneste som kreves for en god blogg er at innehaveren er platinablond og dum som et brød (klisjé - men sant).

Det skal vi derimot ikke bry oss særlig om i dette innlegget - for i dette innlegget er det da jeg som gjesteblogger for Rebekka som skal slenge ut en liten 'punkt-til-punkt'-beskrivelse på hva JEG syns kvalifiserer til en god blogg.

  • Et godt førsteinntrykk. Kanskje litt klisjéaktig å starte med, men det er jo faktisk det første du ser når du kommer inn på noens blogg. Jeg syns det er greit med farger som går godt sammen, ikke for mye innhold på en gang og gjerne et oversiktlig design der alle elementer har sin faste plass. Det er, for meg, også viktig å variere litt i designet! Bytt litt farger innimellom, skift ut bildet av deg selv i headeren til et nyere - rett og slett forny litt av og til. 
  • Det skal vises om du er moteblogger eller fotoblogger. Jeg syns det er viktig at det kommer fram allerede i headeren hvorvidt dette er en vanlig hverdagsblogger, en mote- og sminkeblogger eller en fotoblogger. Selvfølgelig fins det bloggere som blander disse tingene, men det er likevel viktig at det kommer fram. For meg er en blogg som har et klart budskap bedre enn en som bare.. blogger for å blogge (litt som meg selv, ja). 
  • Saklig innhold er en selvfølge, i alle fall om du spør meg. Er det en ting jeg er fanatisk misliker av, så er det skrivefeil og orddelingsfeil - og det verste må være en kombinasjon. Jeg syns det er viktig at man blogger ordentlig og skriftlig korrekt, med lite smilefjes og andre datauttrykk som "<3", "omg!" og videre. Dere skjønner poenget mitt, håper jeg. 
  • Billedlig innhold. De fleste vanlige hverdagsbloggere legger alltid ved et bilde eller to til teksten de har skrevet. Det finnes vel neppe mer vesentlige ting enn at bildene passer til innleggene? Noe av det verste jeg ser er bloggere som skriver innlegg om at de har skrivesperre og ikke aaaaner hva de skal skrive om - før de avrunder innlegget med fire overeksponerte og ufokuserte bilder av seg selv med underteksten "Siden jeg ikke vet hva jeg skal skrive om: noen bilder av meg....". Dumt? Ja. 
  • Variasjon i innhold! Ikke legg ut samme bilde femten ganger, varier litt på overskriftene som brukes og kast gjerne inn en videoblogg! For en fotoblogger er det alltid kjekt at det varieres mellom egne bilder og inspirasjonskilder, kanskje til og med en tekst eller to. Variasjon er viktig - ellers blir det kjedelig så fort at du ikke klarer å uttale ferdig "variasjon" før alle leserne har forlatt deg. 
  • Ikke bli en "Twitter-blogger". Ikke post tjue innlegg om dagen, vær så snill.
  • Vær kreativ - finn på dine egne tekster og ikke kopier fra andre! Mange kopierer og limer inn tekster fra nyhetssider, andre blogger o.l - men prøv deg gjerne på å gjenskrive teksten på din egen måte, slik at det ikke blir altfor tydelig at du har vært på vg.no og kopiert og limt inn. 
  • Gjør deg selv og bloggen din interessant! Skill deg litt ut på temaet som blogges om. Vi husker vel alle da jentene i Walk of Shame-bloggen begynte å blogge om sex, som jo er et rimelig stort tabu i samfunnet vårt. Skill deg ut designmessig, prøv å gjøre noe som ikke alle andre gjør. Eksperimenter med overskrifter og tekster, legg ved interessante og passende bilder. 
  • Ikke spam andres kommentarfelt. Noe av verste som fins er elleve år gamle jenter som spammer kommentarfeltene med kommentarer av typen "konkurranse/spørsmålsrunde på bloggen min!" og "Åh, så fin blogg du har <3 Besøk min og legg igjen en kommentar, lover å kommentere tilbake <3". Spar meg. 
  • Gjør et "sosialt" forsøk. Svar på kommentarer, legg igjen saklige kommentarer på andres blogger - vær litt hyggelig mot andre :-)

Takk for meg.

13 comments:

Katrine said...

Interessant å lese :) er enig i masse av det her!

June Åsheim said...

Heilt enig me Cathrine! (Y)

Silje Louise said...

Helt enig med det som står her! :)

TraN said...

Helt enig med disse punktene! Men det er jo ikke noe som heter den "perfekte" blogg i virkeligheten... Den "perfekte" blogg er jo liksom de blonde, blåøynede og pene jentene ikke sant?

Første gang jeg er innom bloggen din, og den har et godt førsteinntrykk, jeg og håper du lykkes med slankingen din! ^^

- TraN // TTHN

Maiken said...

sv; takk for tipset!

KAYSO said...

Det er mye som skal til for å ha en bra blogg, personlig liker jeg blogger med mange personlige bilder og beskrivende tekster- Typisk hverdagsbloggere. Men jeg føler ingen kan si #hva en god blogg# er, da alle er ute etter forskjellig innhold. Noen liker rosablogger, moteblogger, fotoblogger. Hvem har egentlig rett å si at de og de er dårlige bloggere? En leser blogger etter hva som interesserer en, ikke sant? Så blir litt corny å si at en blogg er dårlig fordi det er ei dame som er plantinablond som liker klær og sminke som skriver den.

Jeg vil at alle skal blogge akkurat som de vil, skrive hva de vil. Det er da bloggen er ekte, rett fra leveren, og det skinner gjennom hvem som legger litt jobb i bloggen sin og ikke. Hurra!

Kristin said...

sv: Bra du er enig med meg! Synd at den dumme topplista er så "eksklusiv" i bloggmiljøet.

Frk. Speilvendt said...

Dette innlegget likte jeg veldig godt. Alltid fint med en liten "påminner" om hva som er greit og ikke greit. Helt enig med alt som sto lista opp.

R-J: Tusen takk for så fine ord om tekstene mine. ILU! Trist å høre om faren din.. at du ikke engang husker ham. *klem*

sandra elisabeth said...

Ukens utfordring?

Monika said...

Ååh, likte denne listen skikkelig jeg! Det var skrevet på en god måte, og alt var saklig :) Supert innlegg med gode tips, og gøy med litt gjesteinnlegg innimellom! :D

Charl8 said...

Enig!!

Marte Øverås said...

Det var noen som kunne sette ord på hva en god blogg er ja! Det var helt riktig, og jeg tror jeg lærte litt ;)

Anonymous said...

Les hele bloggen, ganske bra